לחצו על כותרת השאלה על מנת לצפות בשאלה ובתשובה.
לשאול את הרב לחצו עלי: בחזרה לאתר נוער יהודי לחצו על:

גולש מגיב בשאלה...

השאלה:

כל הרבנים האלו עוכרי-ישראל גדולים. כל מטרתם היא הפרדה, בידול ושנאת-חינם. הם קוראים לי כופר שבעוד כל מה שהם רוצים זה עוד פתקים לקלפי. אין פה שום דבר עם אמונה ורוחניות, רק שנאה ובידול. מצווה של אל-תעשה ואל תעשה. משמיצים את כל מה שאני מאמין בו, מזלזלים בי ומשמיצים. מזלזלים באינטלגנציה שלנו וכל ה"חסידים" שלהם הם אנשים חסרי חשיבה עצמאית, כבשים תמימות הולכי שולל ומטומטמים ששומעים לרב גם אם הוא אומר ש"רעידת האדמה בגלל חוק הגיום" ודברים מטומטמים אחרים.

תשובה מאת - הרב אברהם מלמד:
שלום ידידי היקר
ראשית, חבל לדבר בהשמצות והכללות, אני מבין שיש לך הבנה שונה מאי אלו רבנים, זה לגיטימי, אך כדאי שנכבד איש את רעהו.
כעת לגופו של ענין- דע שישנה מחלוקת עקרונית בין גדולי ישראל, כיצד לנהוג במנהיגים, שלוחמים בדרך היהדות הצרופה. דבר זה החל לפני כמאתיים חמישים שנה, כאשר החלה ההשכלה. היו רבנים שלא ראו בררה אחרת אלא לנדות את המשכילים, ומאידך היתה את השיטה של רבי ישראל מסלנט.
רבי ישראל מסלנט אמר שאם הוא היה בעיר שישנם משכילים עוכרי הדת שרוצים לעשות רפורמות בדת, הוא היה חובר אליהם, ואומר שהוא מוכן לרפורמות.
ואז היה נפגש עם המנהיג של המשכילים, ומנסה לשכנע אותו לסור מדרכו. אם הצליח מוטב, אם לאו, היה אומר לו, בסדר הבה נבנה יחד בית כנסת "מתקדם". ואז היה הרב מכניס לבית הכנסת 10 למדנים שיילמדו שם. ואט אט היה הופך את בית הכנסת "המתקדם" לבית מדרש...
איננו באים לתת עצות לרבנים, ואף לא להחליט איזו דרך יותר טובה ובאיזו דרך יהיה אפשר לשמור על היהדות הכי טוב. אך דע שאלו שתי השיטות.
ובכן-בעיקרון באופן כללי דרכם של רבני היהדות האשכנזית בארצינו הקדושה, דוגלים בשיטה של נידוי וריחוק, מכל סממן של כפירה. ואילו רבני היהדות הספרדת דוגלים בשיטה של קירוב בדרכי שלום ודרכי נועם, ללא מלחמות, וללא אלימות.
באופן כללי שים לב- היהדות האשכנזית הצליחה לשמור על הגחלת שלה, מה שאין כן יהדות ארצות המזרח כגון המרוקאים תימנים וערקים, "נפלו" בגדול ברשת של הציונים החילונים בקום המדינה, עד שהמירו את רב העם על דתו. התמנים באו עם פאות וגזזו להם אותם וכן לשאר העדות, המרוקאים היו עדה קדושה, וגרמו למצב שבאחוזים, העדה שיושבת הכי הרבה בכלא בגלל אחוזי פשיעה בשנות השבעים אלו היו הם, ושוב בגלל שהמירו אותם על דתם, וקלקלו אותם.
ומאידך- ביהדות ספרד, אין כמעט אנשים שונאי דת, אלא רק חילונים לתיאבון, אבל בתוך תוכם יש להם אמונה ומסורת, ואילו ביהדות אשכנז, מי שחילוני, הוא חילוני עד הסוף ללא שום מסורת. ולכן הרבה יותר לקרב יהודי חילוני אשכנזי מאשר חילוני ספרדי חילוני.
אם כן רואים את היתרונות של כל שיטה מול החסרונות. ולכן צריך להבין שיש איזו שהיא סברא בשיטה של ההבדלות, אך כפי שאתה כב מבין יש בזה גם חסרונות.
לכן לסיכום- הכלל אומר עשה לך רב והסתלק מין הספק- עדיף שתתחבר למי שאתה יותר מרגיש שמתאים לך, וכך תחסוך מעצמך סבל וצער.

ידידך ומעריכך
אברהם מלמד

יש לכם שאלה? תגובה? לחצו עלי:

שימו לב! רבונו של עולם רוצה מעם ישראל אחדות ולא שנאה. אנחנו העם הנבחר, כולנו אחים, בואו ונבקש גאולה...
אין הרבה זמן, די לצרותינו.