לחצו על כותרת השאלה על מנת לצפות בשאלה ובתשובה.
לשאול את הרב לחצו עלי: בחזרה לאתר נוער יהודי לחצו על:

קדיש יתומה - האם מותר לבת לומר קדיש?

השאלה:
אם נגיד אני בבית כנסת ואומרים קדיש עכשיו אני רגילה להגיד וגם זה כאילו אני אומרת על אבא שלי ז"ל לא? אסור לי להגיד את זה?
 
תשובה מאת - הרב רביד נגר
למרות שעל פי הדין מותר לבת לומר על אביה קדיש ואם רוצים לעשות לה מניין רשות היא בידם. חז"ל אמרו חז"ל במפורש "ברא מזכה אבא" ... ולא ברתא, כלומר הבן מזכה את האב בהתעלות רוחנית. וכן משום שיש קלקולים רבים בדבר , כגון: קול באשה ערווה , לכן פסקו חז"ל שאסור לבת לומר קדיש, משום שאין זה ראוי שקולה של בת מלך ישמע בפרהסיא לכן יש מי שהתיר (החוות יאיר) שתאמר בצינעא, אולם בהגהות בית לחם יהודה לשו"ע יו"ד סימן שעו' סעיף ד' כתוב בס"ח: "ואין לבת בקדיש לא דין ודת, ואין זה אלא שטות, כי הוא כחוכא ואיטלולא" , בקיצור אחותי היקרה, זה לא עניין של אסור או מותר זה פשוט לא מקובל בכל החוגים. (אבל אם ממש תרגישי צורך לומר קדיש בחוג המשפחתי יש מי שיתיר בתנאי ששומרים על גדרי ההלכה והצניעות , ברוכה תהיי) על פי רוב לא נהוג שאשה תאמר קדיש , אך מעיקר הדין אין איסור.
ומובא בשו"ת כנסת יחזקאל סוף חלק יורה דעה אבל אם יש לו בת, אינה אומרת קדיש, כמו שכתב חוות יאיר סי' רכ"ו, שאין אומרים
קדיש שום נקבה.
קיצור שולחן ערוך סימן כ"ו סעיף כ' הבת, אין לה לומר קדיש בבית הכנסת. אך יש אומרים שאם רוצים לעשות מנין בביתה שתאמר שם - הרשות בידם. ויש אומרים דגם זאת אין לעשות.
שדי חמד מערכת אבילות אות קס' והנה מקרוב נשאלתי מעיר סמוכה שרצה אחד מהקרימצאקים שתאמר הבת קדיש על אביה שמת בלא בנים זכרים, והשואל עיכב בידו עד בוא תשובתי.
והשבתי להם שאין רשאים לשנות ולעשות חדשה בארץ. ואף אם יש מנהג זה בין האשכנזים, הנה בין הספרדים לא נשמע דבר זה בשום מקום, והעדר טוב, וזה כלל שב ואל תעשה עדיף.
וקבלו תשובתי ותמנע הבת מלומר קדיש על אביה.

משפטי עזיאל (מהדורא תניינא, אורח חיים, סימן יג)
מתוך דברי הראשונים במדרשיהם דרושיהם, ורזי תורה והלכותיהם, מתברר שכל עניין הקדיש הוא קבלה מדברי רז"ל, וכיון שכן אין לנו להוסיף על דבריהם ולחדש סברות מדעתנו בדרוש טעמי הקבלה, כי אף למאן דדריש טעמא דקרא, לא דריש טעמי קבלה, שכל עצמה וקדושיותה היא הרזיות ומסתורין שבה, שאין שכלנו מגיע להבנת טעמיה וסודותיה. ולכן אין לנו להוסיף על דבריהם ולא לגרוע מהם מדעתנו, הלכך אין לחדש מנהג זה של הגדת הקדיש מפי הבנות.
להלן קישור למאמר נפלא ובו פסקים רבים ומקורות נפלאים בנושא:
"אתר דעת - קדיש יתומה - לחצו כאן לקריאת המאמר" - בהצלחה.