לחצו על כותרת השאלה על מנת לצפות בשאלה ובתשובה.
לשאול את הרב לחצו עלי: בחזרה לאתר נוער יהודי לחצו על:

דת...


השאלה:
שלום כבוד הרב
יש לי שאלה שמטרידה אותי לפני חודש לדעתי או יותר, הלכה לעולמה כמעט משפחה שלמה של דתיים, מאז קשה לי מאוד עם הידיעה הזו, שהם היו דתיים זכרונם לברכה, אני לא מבינה... איך זה קרה?? מאז כל פעם שאני מתפללת ושאני הולכת לשיעורים ולבית כנסת הלב שלי לא שלם...
ʺגם אם אלך בגיא צלמות לא אירע רע כי אתה עמדי? ʺ
אני אשמח מאוד לקבל תשובה
תודה רבה
תשובה מאת - הרב אברהם מלמד
שלום וברכה,
כתוב בשולחן ערוך בסימן רכ"ב שכשאדם שומע בשורה רעה עליו לברך בשם והמלכות "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם דיין האמת" (ולהבדיל כשם שצריך לברך על בשורה טובה שהחיינו).
אמנם כיום אין מנהגנו לברך ברכה זו בשם ומלכות רק על פטירת 7 קרובים ה' ישמור. אך בעיקרון מצד הדין היינו צריכים לברך.
כעת, כשאדם מברך על בשורה רעה מעין זאת בשם ומלכות. אם אכן הדין לא היה דין אמת, אם כן נמצא שזו היתה ברכה לבטלה!!! וברור שאין זה כך.
אלא- שעין בשר ודם לנו, ואין אנו רואים את התמונה הכללית והשלמה. או של תיקונים, או של מידת הדין שמקטרגת על עברות קלות. או גלגול קודם. וכהנה וכהנה דברים שגורמים לנו אי יכולת לשפוט נכוכה את מה שאנו רואים.
ומעשה- כאשר נפטר המגיד ממזריטש זיע"א, והיתה איזו גזרה ורבי אלימלך מליז'נק תלמידו עשה תפילות נוראיות בכדי לבטל את הגזרה, והעתיר שרבו המגיד יעתיר אף הוא ממרום לפני שוכן מרומים.
המגיד בא אליו בחלום ואמר לו "דע- שכל זמן שהייתי בעולם הייתי אף אני מעתיר עבור גזרות מעין אלו, אך כעת שהוא בשמים, ורואה את האמת, ומבין מה מסתתר אחר כל גזרה רחמנא ליצלן, אז אין ביכולתו לסייע בעבורם בדבר זה!!!"
הרי לנו שישנם דברים שנעלמים מאיתנו, ואם היינו אף אנו רואים את התמונה השלמה היינו מבינים.
לכן לעניינו, עלינו לעבוד את ה' בתמימות. ולהיות עד כמה שאפשר צדיקים. ולא להכשל ח"ו בכהוא זה. ואין אנו צריכים לשפוט את מעשה הקב"ה. אלא לקבל אותם בתמימות וללא ספקות.
יהי רצון שתזכי למעלת אמונה תמימה כמו של הצדיקים הגדולים.
אמן.
אברהם מלמד