לחצו על כותרת השאלה על מנת לצפות בשאלה ובתשובה.
לשאול את הרב לחצו עלי: בחזרה לאתר נוער יהודי לחצו על:

מותר לשמוע את רדיו קול ברמה? מותר לראות את ערוץ הידברות?

השאלה:
הרב כמובן שאסור לראות טמבלויזיה ב"ה, אבל האם מותר לראות הידברות? כלומר האם נטמאים מהטומאה של המכשיר הזה גם אם רואים בו שיעור תורה? או שעדיף לראות במחשב? והאם מותר להאזין ל"קול ברמה"? תודה רבה לך על עזרתך, אשריך, ה' ישמח אותך!

תשובה מאת - הרב רביד נגר
השאלות ששאלת שנויים במחלוקת , יש בציבור החרדי שאוסרים לשמוע רדיו ואוסרים לצפות בטלוויזיה בכל מחיר , לא משנה מה יראו שם ולא משנה אם התכניות כשרות או לא , המכשיר טמא ולכן אין להכניסו הבייתה !

אבל אם מדובר במשפחה של מתחזקים ,שגם ככה לא מתכוונת להוציא מהבית את הטמבלוויזיה , אם מדובר במשפחה שכל היום שומעת רדיו חילוני , אזי לעניות דעתי , וודאי וודאי שעדיף שיצפו בשיעורי תורה וישמעו רדיו שמשדר דברי תורה, הבעיה היחידה היא שאם בעתיד אותה משפחה תרצה להתחזק ולחזור בתשובה הרי שהדבר יושרש בה והם ישאירו את הטלוויזיה בבית בגלל ערוץ הידברות וזה יפתח להם פתח לערוצים נוספים שאינם כשרים , לכן אני חושב שבסוגייה הנ"ל ראוי שכל אחד ישאל את רבו.

בנוגע לרדיו , גם כאן הדבר שנוי במחלוקת , יש הרואים ברדיו סכנה לקלקול הילדים , שכן הרבה פעמים יש לשדרנים פליטות פה והרבה פעמים הנושאים המדוברים לא ממש תואמים לגיל השומעים , בעדינות. לכן יש שנזהרים גם בזה , אבל באופן כללי , ע"פ איך שאני רואה את הדברים כרגע , אחוזים רבים מהציבור החרדי הספרדי שומעים רדיו , חלק גדול מאוד מהאוכלוסייה שומע את רדיו קול ברמה ורבנים גדולים ומוכרים מוסרים שם שיעור ומגיעים לאולפן כדי למסור שיעורים ועם חלק מהרבנים יוצרים קשר טלפוני ומשדרים את השיעורים שלהם באון-ליין ולדעתי שיעורי התורה שמשודרים ברדיו הנ"ל גומרים לקידוש שם שמים גדול בקרב מתחזקים רבים בעם ישראל , כמו כן לדעתי ערוץ הידברות הוא ערוץ נפלא ומבחינתי הוא מהווה פריצת דרך בעולם החרדי והוא חושף את הציבור המבוגר והצעיר לחוויית צפייה אחרת , מקודשת יותר ואיכותית יותר , אך אם יהא עלי להגדיר את השימוש בטלוויזיה ברמת כשרות , הייתי מגדיר זאת כ-"רבנות" ולא כמהדרין או בד"צ שכן מעודדים את הציבור לצאת לבתי מלון ואני לא ממש אוהב את העניין , שכן בבתי המלון לא תמיד מצליחים לשמור על גדרי הצניעות בין בנים לבנות , לכן הדבר ממש מתאים לציבור המתחזק ולא לציבור חרדי מבית , זה הכל.


רבנים גדולים וחשובים משדרים ומלמדים שם הלכות ויראת שמים ,כגון: הרב עובדיה יוסף , הרב בוטבול , הרב עדס , ועוד רבנים גדולים שמוכרים לציבור החרדי כולו.
ידוע לי שיש רבנים שמתנגדים לדבר בכל תוקף בשל העובדה שברדיו קול ברמה משמיעים זמרים שאינם כשרים לפי חלק מהדעות. למשל: הרב אמנון יצחק הרב בן ציון מוצפי ורבנים נוספים בציבור החרדי , יוצאים בריש גלי נגד חילול ה' שנעשה לטענתם ברדיו הנ"ל , שכן משדרים שם זמרים שנתפסו מרקידים במעורב וכיוצב'. אני ממש יכול להבין את ההתנגדות , מצד שני אני יכול בהחלט להבין גם את הרבנים שמתירים לשמוע את הרדיו ומתירים לצפות בערוץ הידברות. אבל היות ואיני פוסק אשאיר את הפסיקה לגדולי הדור מרנן ורבנן.

לסיכום: כל אחד ישאל את רבו המובהק , אני לא מוסמך לפסוק או לחוות דעה אישית ולהכניס ראשי בין הרים גדולים ועצומים כמו הרב עדס , הרב אמנון ו\או הרב מוצפי או כל רב אחר , אודה ואומר שהניסיון שבו הדור שלנו עומד הוא ניסיון קשה ביותר.