לחצו על כותרת השאלה על מנת לצפות בשאלה ובתשובה.
לשאול את הרב לחצו עלי: בחזרה לאתר נוער יהודי לחצו על:

עשו עלי חרם במשך חמש שנים ועכשיו אני צריכה לסלוח לה?

השאלה:כבוד הרב קודם כל אני מאד מודה על איך שאתה מקדיש מזמנך ועונה לאנשים על שאלותיהם אני מודה לך על כך אישית ורציתי להתייעץ איתך על נושא של נטירת טינה נושא שחשוב לי כשהייתי קטנה עשו עלי חרם בבית ספר 5 שנים והכל בגלל ילדה אחת ועכשיו כשגדלתי כשאני רואה אותה אני אומרת לה שלום אבל אני לא מצליחה לשכוח ולסלוח לה כי בגללה אף אחד לא דיבר איתי והשפילו אותי איך אפשר לסלוח לדבר כזה אשמח שתעזור לי ותודה רבה רבה :)

תשובה מאת - הרב רביד נגר
זה באמת קשה מאוד ואני בטוח שגם אם תסלחי לה , היא תתן את הדין על מה שעשתה , כי לא רק אנחנו צריכים לסלוח , גם בשמים צריכים לסלוח ועל חמש שנים של השפלה והלבנת פנים , לא סולחים בקלות , כבר אמרו חזל: "כל המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא" (כל זה בתנאי שהוא לא עשה תשובה , אך אם עשה תשובה שלימה וודאי שיש לו חלק לעולם הבא) לכן אני מציע שלפחות את תמחלי לה כי גם ככה היא תשלם מחיר כבד על מה שעשתה , אבל אם את תסלחי לה , אולי היא תזכה למיתוק הדינים בע"ה.

למרות שאין חובה למחול למי שמוציא עלינו שם רע , מן הראוי למחול ולסלוח , כדי להרגיל את עצמנו למחוק ולקבל באהבה , זיכרו ! מי שמוחל לאחרים למרות שאינו חייב , גם מן השמים מוחלים לו על עבירות חמורות שעשה , מידה כנגד מידה , אם אנחנו משתדלים בבין אדם לחברו , אנחנו מעידים שמים וארץ על המיוחדות הנפלאה שלנו כיהודים ואשרי מי שיזכה לסלוח ולמחול.

זיכרו מה למדנו בפרקי אבות:
קשה לכעוס וקשה לרצות - יצא שכרו בהפסדו , קשה לכעוס ונוח לרצות - חסיד , נוח לכעוס וקשה לרצות - רשע, בקיצור כדאי לסלוח !

לסיכום: אם את סולחת לה על חמש שנים של פגיעה בכבודך , גם ה' יסלח לך בע"ה על חמש שנים של פגיעה בכבודו , תמיד אמרתי לתלמידים תנסו לחשוב תמיד כמה הדבר ישמח את ה' , גם אנחנו פוגעים בה' יתברך , יש שנים שלא ממש הקפדנו , או שקלקלנו או שפגענו בכבוד ה' או בכבוד חכמים חלילה , ומי שפוגע בכבוד חכמים אין תרופה למכתו , אבל מי שמוחל וסולח , זכותו גדולה מאוד בשמים וגם אם עבר עבירות חמורות , בכח הסליחה והמחילה שלו למשוך על עצמו מיתוק הדינים גדול. בהצלחה.