לחצו על כותרת השאלה על מנת לצפות בשאלה ובתשובה.
לשאול את הרב לחצו עלי: בחזרה לאתר נוער יהודי לחצו על:

מותר להתקלח במים פושרים בשבת?

השאלה:
מותר להתקלח בשבת? מה עדיף להתקלח במים פושרים או חמים? או שרק קרים מותר? אהה וסליחה על העומס מותר לצחצח שיניים בשבת?

תשובה מאת - הרב רביד נגר
אחותי היקרה, להבא פשוט תעייני בשאלות שכבר ענינו באתר , כי כבר עניתי על השאלות האלה פעמים רבות , תכתבי פשוט במנוע החיפוש להתקלח בשבת , או לצחצח שיניים בשבת ותראי שהמחשב ימצא לך תשובות שענינו בנושא.
בכל מקרה בגלל שכבר שאלת לא אשיבך ריקם.

מובא בסימן שכ"ו , שאסור להתרחץ בשבת במים חמים , אם רוחצים את רוב הגוף או את כל הגוף. האיסור שייך גם אם המים התחממו בשבת או ביום שישי ע"י דוד שמש, בכל מצב אסור לרחוץ את הגוף בשבת. אפילו אם המים פושרים לא מתרחצים בהם. וזה לא משנה אם נכנסתי לאמבטיה מלאה במים חמים או שהתקלחתי במים חמים.
מה כן מותר לעשות בשבת?

חלקים מגופו , מותר , בתנאי שאינו רוחץ את רוב חלקי הגוף והמים הוחמו מע"ש.
מותר להשתמש במים חמים (מדוד שמש) לשטיפת כלים וכיוצב' , אפילו אם המים חמים מאוד עד שהיד סולדת בהם מותר להשתמש בהם (בגלל שהוחמו מהשמש)
מותר להשתמש במים שהתחממו ע"י בויילר חשמלי?

אסור , משום איסור בישול , כי כשפותחים את המים החמים במטבח , חודרים מים לדוד ומתבשלים בתוכו , אבל אם המים שבדוד החשמלי פושרים או אם סגר את ברז המים הקרים בצורה כזאת שאם פותחים את המים החמים לא נכנסים מים קרים , אז מותר.
אם חייבים לרחוץ תינוק שהתלכלך במים חמים מה עושים?

תשפכי מהמים שבתוך המחם שעל הפלטה לתוך כלי ואת המים שבתוך הכלי השני מותר לקרר ע"י ששופכים לתוכם מי ברז (לדעת מ"ד אין בישול בכלי שני) וכך מותר.
מותר להתקלח במים קרים?

במים צוננים מותר לרחוץ את כל הגוף בתנאי שנזהרים לא לסחוט את השיער ו\או את המגבת , עדיף להמתין קצת אחרי אחרי שיוצאים מהמקלחת כדי שינטפו מעליו המים ורק אחרי שהמים נטפו ינגב בטפיחה ולא במשיכה , כמו כן גברים צריכים להיזהר מאוד לא לסחוט את המים שבשיער של הראש והזקן. אחינו האשכנזים נוהגים לא להתרחץ בשבת בכלל כדי לא לעבור על איסורים. אבל במקום שיש צער גדול מהחום או מזיעה מרובה , גם האשכנזים יכולים להקל להתקלח בתנאי שנזהרים מסחיטה.
מותר לטבול במקווה בשבת במים צוננים?

מותר , ע"פ התנאים שהזכרתי קודם , אבל אם זה מים חמים , עדיף שלא לטבול בכלל כדי לא לעבור על איסורים , ושב ואל תעשה עדיף , אבל אין למחות במי שמקל לטבול במים פושרים בשבת לצורך טהרה.